-->
Jumat, 08 Januari 2016

RESEPI MEE GORENG YANG GURIH DAN LEZAT

MEE GORENG

MEE GORENG

Bahan-bahan yang perlu anda sediakan:-

[*]1 pek kecil mee kuning
[*]4 ulas bawang putih - [diketuk dan dicincang]
[*]1 sudu besar cili kisar
[*]3 sudu besar sos tomato
[*]3 sudu besar sos cili
[*]1 sudu besar sos tiram
[*]Garam
[*]Kicap secukupnya
[*]1 ikat sayur sawi
[*]Udang dan sotong
[*]Limau nipis - [di perah]
[*]Daun bawang - [untuk di tabur]

Cara-cara untuk membuatnya ialah:-

[*]Panaskan minyak dan tumis bawang putih sehingga kekuningan. Lepas itu, masukkan cili kisar dan tumis sehingga cili garing.

[*]Setelah cili garing, masukkan semua bahan sos, kicap dan sedikit air. Masak sehingga mendidih dan terbit minyak. Sementara ianya mendidih, ketika ini bolehlah kita memotong sayuran atau apa sahaja. Air lebih kurang 1/2 mug tapi dimasukkan sedikit sedikit supaya tidak terlembik pulak mee.

[*]Masukkan udang dan sotong serta batang sawi. Kacau rata. Kemudian masukkan mee dan daun sawi. Masukkan sedikit garam, kacau rata dan setelah secukup rasa, bolehlah ditutup api. Saya suka mee yang sedikit basah belengas seperti dalam gambar, bukan basah berair macam mee hailam, jadi ketika ini saya akan letak sedikit lagi sos dengan sedikit air supaya ianya melekat pada mee.

[*]Sebelum dihidangkan, bolehlah tabur cili merah hiris dan daun bawang serta bawang goreng. Jika suka, perahkan air asam limau nipis.


Nota penting yang anda perlu ambil tau:-

[*]Ada ketika, saya akan tuang kicap ke atas mee kuning dan gaul rata sebelum dimasukkan dalam kuali. Ikut mood juga lah. Kicap akan lebih menyerap pada mee dan lebih cepat bergaul sebati semasa digoreng.


RESEPI MEE GORENG - Resep Masakan, Resep Kue Kering, Resep Kue Basah

Baca Juga Resep Lainnya di Bawah Ini:

Tags :
Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+