-->
Kamis, 14 Januari 2016

10 KEBAJIKAN YANG ANDA BOLEH LAKUKAN MULAI DARI SEKARANG [NO.5 TU PALING JARANG KITA LAKUKAN]


1 [+] Jika kamu sedang beratur untuk membayar tol di lorong tunai, apa kata kamu bayarkan tol untuk kereta dibelakang kamu. Pasti dia gembira bila jurutol memberitahu yang tolnya sudah dibayar.

2 [+] Apalah salahnya kamu bukakan pintu untuk orang lain apabila ingin menuju ke kedai yang sama.

3 [+] Sedang kamu membayar belian ketika di kedai serbaneka stesen minyak, kebetulan ada pengunjung yang sedang menunggu giliran untuk membayar aiskrim. Mungkin kamu boleh membayarkan untuknya sekali.

4 [+] Dah penuh almari baju dirumah dengan baju. Masalahnya, bukannya pakai semua baju-baju tu dipakai. Dari terbiar tidak berpakai, dermakan pada mereka yang memerlukan seperti anak yatim, mangsa banjir atau golongan gelandangan.

5 [+] Sambil berjalan di kawasan awam, ternampak sampah atau mungkin benda yang boleh menghalang perjalanan. Ringankan tangan untuk mengutip sampah atau mengalihkan benda yang menghalang perjalanan orang ramai sebelum kejadian yang tidak diingini berlaku.

6 [+] Apabila jurujual memberitahu, “Cik nak derma RM1 untuk rumah kebajikan anak-anak yatim?”, usah berfikir lagi. Katakan “Ya”.

7 [+] Hari-hari kamu menggunakan pengangkutan awam untuk ke tempat kerja? Sesekali berikan tempat duduk kamu kepada penumpang lain.

8 [+] Simple thank you note to show your appreciation to your love ones. Contohnya, lekatkan nota kecil pada peti ais dan tulis “Terima kasih ibu untuk makan tengah hari yang sangat sedap! I love you!”.

9 [+] Jika hari ini kamu tidak kemana-mana, tawarkan diri kepada kakak, abang atau adik kamu untuk babysit anak buah sementara mereka bekerja. Maknanya hari ni, tidak perlu hantar ke nurseri.

10 [+] Paling mudah, senyum sentiasa apabila berselisih dengan orang.




10 KEBAJIKAN YANG ANDA BOLEH LAKUKAN MULAI DARI SEKARANG [NO.5 TU PALING JARANG KITA LAKUKAN] - Resep Masakan, Resep Kue Kering, Resep Kue Basah

Baca Juga Resep Lainnya di Bawah Ini:

Tags :
Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+