-->
Minggu, 17 Januari 2016

Resipi Tortilla Ayam Panggang Yang Menyelerakan

Resipi Tortilla Ayam Panggang
TORTILLA AYAM PANGGANG - Ibuuuu!!.. Girl dah Gemokk.. Tetiba gitulah beh kurang bunyiknya dak Farrah mengaruq pada satu pagi sejurus turun dari mesin timbang. Mana tak gemok asyik makan jer. Kejap kejap ada jer yang digodeknya melayan perot dia yang tak benti benti lapar. Ibu dia yang asyik tumpang semangkok dua ni pon dah rasa kembang setaman dah ni. Adoyyaiii.. Kalau nak naik tu kemain cepat, pantang terlebeh sikit jer makan. Nak turunkan balik punyalaa seksa. Farrah pun dah risau sangat takut jadi cam ibu dia kot.. hehee.. Tu yang dia decided takmor makan nasi aritu. Terpaksalah fikirkan option lain. hmmm..

Seawal pagi Farrah dah kuarkan ayam. Roti Tortilla memang dah ada kat dapo tu. "Apa kata kita Grill jer ayam ni pastu makan ngan Tortilla ngan Salad".. kata nakdaro den tu. Bagus gak tu, idea yang menarik. Dia pun teruskanlah operasi membersih, memerap dan memanggang ayam tu. Saja saya biarkan dia buat, bila lagi nak belajar ke dapo kalau tak masa cuti sekolah ni. Bukannya susah sangat pun, lumur lumur ngan bahan bahan tu jap pastu sumbat jer masuk oven. Ibu dia hanya bagi verbal instruction jerlah.. Alhamdulillah bolehlah diharap dahh.. Kalau nak tau apa yang dilumur dek Farrah, jom nengok recipenya. Just guna apa yang ada kat dapo jer..

Troli Ayam Panggang

Bahan - bahan
  • 1 Ekor Ayam 
  • 5 ulas Bawang Putih
  • 1 sudu besar Lada Itam
  • 1 susu besar Oregano
  • 1 sudu besar Rosemary 
  • 3 sudu besar Minyak Zaitun
  • 1 sudu besar Sos Tiram
  • 1 sudu besar Honey
  • 1 biji Lemon ~~ ambil jusnya
  • Garam Secukupnya

Caranya

Bersihkan ayam yang dikerat kepada 4 bahagian dan toskan. Tumbuk kasar lada hitam dan bawang putih. Gaul rata semua bahan dan lumurkan pada ayam. Tutupkan dengan Cling wrap atau masukkan dalam bekas bertutup dan perapkan sebentar dalam setengah jam dalam fridge.

Panaskan oven selama 10 minit. Keluarkan Ayam yang diperap tadi dan bakar selama lebih kurang sejam pada suhu 170C atau mengikut kapasiti oven memasing. Guna api atas bawah dan Sejukkan sebentar setelah masak.

Bila nak makan, potong isi ayam kecil kecil. Kemudian gaulkan dengan Salad dan Mayonis. Kemudian gulung dalam Tortilla dan sedia untuk dimakan. Tortilla tu saya beli jer kat pasaraya. Panaskan dulu sebentar di atas pan sebelum digulung. Senang kann.. Kalau selalu makan camni pun bagus gak kann.. Bolehlah ibu dia ni tumpang slim sekali ker.. hehehh.. Boleh ker?? Apa apa pon, Selamat Mencuba yer.. (",)

Selamat Mencoba!

Baca juga : Resep Sate Cilok Dengan Sambal Kacang Pedas dan Gurih!

Baca Juga Resep Lainnya di Bawah Ini:

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+