-->
Senin, 21 November 2016

Wajib Baca!! 5 Petanda Anda Mangsa Jenayah Siber. Jangan Lupa Untuk Share!! - Resep Maskan


5 Petanda Anda Mangsa Jenayah Siber

Mari kita lihat senarai di bawah samada kita pernah menjadi mangsa serangan jenayah siber ni :

(*)1. Apabila menerima e-mel yang melibatkan wang seperti wang pendahuluan untuk barangan yang dipesan, atau kerja yang dipohon dan sebagainya

(*)2. Apabial ia melibatkan seseorang yang tidak dikenali atau tidak pernah berjumpa

(*)3. Apabila orang yang baru dikenali itu menjanjikan sesuatu yang terlalu menarik tetapi agak sukar untuk dipercayai sebab ia 'macam tak masuk akal'.

(*)4. Apabila kita mendapat mesej mengatakan kita memenangi sesuatu pertandingan, sedangkan kita tidak pernah menyertai pertandingan tersebut.

(*)5. Apabila ia melibatkan perkara bukan kebiasaan. Contohnya, dengan tiba-tiba sesebuah bank menghantar e-mel meminta 'klik' pada pautan untuk mengemas kini kata laluan perbankan internet.

(*)P/S : Cuba teliti senarai di atas. Ada tak tanda yang anda pernah menjadi mangsa jenayah siber? Kalau ya jawapannya, anda pun sama seperti saya. Kalau dalam sebulan terdapat lebih kurang empat e-mel yang cuba memerangkap kita untuk menerima tawaran jutaan ringgit dari mereka yang licik tersebut.

(*)Bagi saya mudah sahaja, delete atau padam e-mel tersebut tanpa perlu dibaca langsung. Dengan cara tersebut paling tidak kita dapat menghindari diri dari menjadi mangsa jenayah siber.

Sekian sahaja yang dapat saya kongsikan, dipersilakan share.




from Klik Disini http://ift.tt/2gDUhla
Wajib Baca!! 5 Petanda Anda Mangsa Jenayah Siber. Jangan Lupa Untuk Share!! - Resep Masakan, Resep Kue Kering, Resep Kue Basah

Baca Juga Resep Lainnya di Bawah Ini:

Tags :
Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+